Vyberte stránku

5 jednoduchých triků pro lepší texty

Ať už píšete o jakémkoliv tématu, vždy se ujistěte, že vaše publikum snadno pochopí to, co jim hodláte říct. Nebo napsat. Zkrátka – že vaše sdělení „učte“. Jak na to?

Kratší věty.

Čím delší je souvětí, tím horší je srozumitelnost textu. Dlouhé věty všechno jen komplikují. Proto zkracujte. A buďte nemilosrdní: Pokud máte souvětí s více než dvěma čárkami, zkuste ho rozbít do několika kratších vět.

Kratší odstavce.

V podstatě to samé platí i o odstavcích. Čtení dlouhých odstavců unavuje, řádky pak splývají a smysl sdělení se vytrácí. Některé odstavce mohou být delší, ale berte to jako výjimku potvrzující pravidlo.

Žádný žargon.

Vy svůj byznys znáte do posledního detailu. Ale vaši klienti ne a profesnímu slangu nerozumějí. Jak se říkávalo v jedné z redakcí, jimiž jsme si prošli: „Pište tak, aby to pochopila i jeřábnice Božena.“ A pokud je nutkání použít žargon veliké, přidejte krátké vysvětlení.

Méně trpného rodu.

Tedy aspoň v případě, že nechcete čtenáře mučit. Spisovatel George Orwell radil: „Nikdy nepoužívejte trpný rod, když můžete použít činný.“ Pokud je to možné, přenechte pasivum politikům. Ti ho milují. Znáte to: „Bylo to odhlasováno.“ Místo: „Odhlasovali jsme.“

Neodbíhejte od tématu.

Když vaše vyprávění začne košatět, nikdo už v něm nic nenajde. Snažte se proto hlídat hlavní linii textu. Nedivočte s přirovnáními, metaforami, doplňkovými příběhy. Používejte je jako šafránu a nesnažte se čtenáře ohromovat. Stačí napsat jen to, co potřebujete.

To, co víme, si nenecháváme pro sebe.

IGTV zatím YouTube nekonkuruje

IGTV zatím YouTube nekonkuruje Funkci IGTV spustil Instagram letos o prázdninách. „Televizi“ od Instagramu můžete stáhnout jako samostatnou aplikaci pro iOS nebo Android, případně ji používat přímo na samotném Instagramu. IGTV vs. YouTube. I když IGTV na první pohled...

číst více

Šest tipů, jak budovat důvěru obsahem

Šest tipů, jak budovat důvěru obsahem V době, kdy všude okolo nás řádí fake news, alternativní fakta a falešné slevy (gratulujeme, přežili jste Black Friday), je na čase vrátit znovu lesk důvěře. Nechat definitivně marketingové blafy v šuplíku, vykašlat se na...

číst více

Spolupráce s novináři: Jak na to, aby neumřeli nudou

Spolupráce s novináři: Jak na to, aby neumřeli nudou Když budujete obsahovou značku, rozhodně potřebujete dobrý obsah.Přemýšlení, kde dobrý text vzít, je snazší, pokud máte k ruce dobré novináře. Lidi, kteří jsou zvyklí tvrdě pracovat, jít až na dřeň a psát k věci....

číst více