Vyberte stránku

5 jednoduchých triků pro lepší texty

Ať už píšete o jakémkoliv tématu, vždy se ujistěte, že vaše publikum snadno pochopí to, co jim hodláte říct. Nebo napsat. Zkrátka – že vaše sdělení „učte“. Jak na to?

Kratší věty.

Čím delší je souvětí, tím horší je srozumitelnost textu. Dlouhé věty všechno jen komplikují. Proto zkracujte. A buďte nemilosrdní: Pokud máte souvětí s více než dvěma čárkami, zkuste ho rozbít do několika kratších vět.

Kratší odstavce.

V podstatě to samé platí i o odstavcích. Čtení dlouhých odstavců unavuje, řádky pak splývají a smysl sdělení se vytrácí. Některé odstavce mohou být delší, ale berte to jako výjimku potvrzující pravidlo.

Žádný žargon.

Vy svůj byznys znáte do posledního detailu. Ale vaši klienti ne a profesnímu slangu nerozumějí. Jak se říkávalo v jedné z redakcí, jimiž jsme si prošli: „Pište tak, aby to pochopila i jeřábnice Božena.“ A pokud je nutkání použít žargon veliké, přidejte krátké vysvětlení.

Méně trpného rodu.

Tedy aspoň v případě, že nechcete čtenáře mučit. Spisovatel George Orwell radil: „Nikdy nepoužívejte trpný rod, když můžete použít činný.“ Pokud je to možné, přenechte pasivum politikům. Ti ho milují. Znáte to: „Bylo to odhlasováno.“ Místo: „Odhlasovali jsme.“

Neodbíhejte od tématu.

Když vaše vyprávění začne košatět, nikdo už v něm nic nenajde. Snažte se proto hlídat hlavní linii textu. Nedivočte s přirovnáními, metaforami, doplňkovými příběhy. Používejte je jako šafránu a nesnažte se čtenáře ohromovat. Stačí napsat jen to, co potřebujete.

To, co víme, si nenecháváme pro sebe.

Recyklujte obsah. A vyrobte si „pasivní příjem“

Recyklujte obsah. A vyrobte si „pasivní příjem“ Mnoho marketérů přistupuje k obsahu tak, že když ho jednou vytvoří, už na něj nesahají. Je to i vaše pravidlo? Tak se ho zřekněte. Recyklování starého obsahu je jedním z nedoceněných contentmarketingových triků. N ení...

číst více

Žádný autorský blok neexistuje

Žádný autorský blok neexistuje Když se bavím s lidmi o psaní, občas se mi svěří s tím, že by také rádi napsali o něčem, čemu se věnují. Jen neví jak. Prý mají autorský blok. Pohled na blikající kurzor na bílé stránce je rozhodí natolik, že raději prázdný dokument zase...

číst více