Vyberte stránku

5 jednoduchých triků pro lepší texty

Ať už píšete o jakémkoliv tématu, vždy se ujistěte, že vaše publikum snadno pochopí to, co jim hodláte říct. Nebo napsat. Zkrátka – že vaše sdělení „učte“. Jak na to?

Kratší věty.

Čím delší je souvětí, tím horší je srozumitelnost textu. Dlouhé věty všechno jen komplikují. Proto zkracujte. A buďte nemilosrdní: Pokud máte souvětí s více než dvěma čárkami, zkuste ho rozbít do několika kratších vět.

Kratší odstavce.

V podstatě to samé platí i o odstavcích. Čtení dlouhých odstavců unavuje, řádky pak splývají a smysl sdělení se vytrácí. Některé odstavce mohou být delší, ale berte to jako výjimku potvrzující pravidlo.

Žádný žargon.

Vy svůj byznys znáte do posledního detailu. Ale vaši klienti ne a profesnímu slangu nerozumějí. Jak se říkávalo v jedné z redakcí, jimiž jsme si prošli: „Pište tak, aby to pochopila i jeřábnice Božena.“ A pokud je nutkání použít žargon veliké, přidejte krátké vysvětlení.

Méně trpného rodu.

Tedy aspoň v případě, že nechcete čtenáře mučit. Spisovatel George Orwell radil: „Nikdy nepoužívejte trpný rod, když můžete použít činný.“ Pokud je to možné, přenechte pasivum politikům. Ti ho milují. Znáte to: „Bylo to odhlasováno.“ Místo: „Odhlasovali jsme.“

Neodbíhejte od tématu.

Když vaše vyprávění začne košatět, nikdo už v něm nic nenajde. Snažte se proto hlídat hlavní linii textu. Nedivočte s přirovnáními, metaforami, doplňkovými příběhy. Používejte je jako šafránu a nesnažte se čtenáře ohromovat. Stačí napsat jen to, co potřebujete.

To, co víme, si nenecháváme pro sebe.

Budoucnost komunikace je v chatbotech

Každý den stráví lidé přes 5 hodin se svým telefonem. To je 65 % celkového digitálního času. Z toho jen 8 % času brouzdají v prohlížečích a 11 % času hrají hry, naproti tomu se téměř na dvě třetiny času „zaseknou“ v komunikačních aplikacích. Abyste si to dokázali...

číst více

Hlavně nelhat! Bulšit je horší než chybějící emoce

Jedna věc se prodává více než druhá, protože je pro zákazníky lepší. Kdyby to jen bylo tak jednoduché. I když o sobě tvrdíme, že jsme moudré bytosti, jsme my lidé při nakupování pořád tak trochu zvířata. Mozek se sice snaží, většinou nás ale řídí pudy, chcete-li...

číst více

IGTV zatím YouTube nekonkuruje

IGTV zatím YouTube nekonkuruje Funkci IGTV spustil Instagram letos o prázdninách. „Televizi“ od Instagramu můžete stáhnout jako samostatnou aplikaci pro iOS nebo Android, případně ji používat přímo na samotném Instagramu. IGTV vs. YouTube. I když IGTV na první pohled...

číst více