Vyberte stránku

Jedna věc se prodává více než druhá, protože je pro zákazníky lepší. Kdyby to jen bylo tak jednoduché. I když o sobě tvrdíme, že jsme moudré bytosti, jsme my lidé při nakupování pořád tak trochu zvířata. Mozek se sice snaží, většinou nás ale řídí pudy, chcete-li emoce.


To, že jsou v textu emoce, nemusí vždy znamenat „zásah na komoru“ a utírání slz. Když je skříň výhodná proto, že zabere málo místa, nemá smysl vedle ní dávat rozvášněnou paní z fotobanky. Stačí přepsat benefit do jazyka, ve kterém zákazníci uvažují. Přiblížit ho. Jak říkají Cimrmani, dát informace tak blízko, aby přeskočila jiskra.


Kdo je vlastně zákazník?
Funguje to spolehlivě, jen je potřeba vědět, pro koho vlastně produkt je. Třeba každé větší SUV je dneska dynamické. Dovolí vám projevit svůj individuální styl a jeho plech snad ohýbali u sopky, protože je úžasně hot, cool a plné vášně. Takhle vypadá leták z autosalonu. Zkuste ho vzít do ruky a podívejte se přes něj na maminku, která tím bude vozit děti do školky. Jistě, i ženy rády řídí, ale s dvěma dětskými sedačkami to na závody nebude ani s osmiválcem. Co místo toho prostě říct, že tohle auto vaše děti neokopou tak rychle? Že z něj dobře uvidíte a že má třeba schovanou couvací kameru, takže ani v zimě nepřejedete dětem před školou paní učitelku.


Tajemství sympatie
Možná to nebude vypadat tak sexy, ale dáme ruku do ohně, že prodeje auta to nesníží. Naopak. Lidé mají rádi produkty, kterým rozumí. Schválně, proč jste se zamilovali do svého partnera? Nebylo to náhodou proto, že mluvil vaší řečí? Neměli jste pocit, že přesně ví, co potřebujete?
Emoce rozhodně mají v marketingu své místo. Na každém školení vám řeknou, že jsou potřeba a že to bez nich nejde. Je to pravda, jenže emoce musí být zároveň opravdové, nebo alespoň uvěřitelné.


Zabiják jménem bulšit
Jestliže nedostatek emocí omezuje prodej, pak ho nedůvěryhodné hraní na city nebo regulérní bulšit mohou rovnou zabít. Občas je zkrátka fajn o něčem říct, že je to jednoduché, nic na tom není, ale dobře se s tím žije. Obyčejnou tužku není potřeba prodávat jako unikátní „mezigalaktickou“ uhlíkovou psací potřebu. Když řeknete, že je to kvalitní tužka, se kterou se dobře píše, tak to stačí. Jenom je třeba to podat srozumitelně a lidsky.


3 tipy jak se vyhnout bulšitu

Čtenář odjinud
Dejte text přečíst někomu mimo váš obor. Všechny pojmy, kterým napoprvé neporozumí, bude pravděpodobně třeba přepsat do „lidštiny“. Můžete si pomoci jednoduchou analýzou klíčových slov, nebo se poradit s odborníkem na SEO. Analýza vyhledávání na internetu vám pomůže zjistit, jak lidé skutečně říkají věcem, o kterých píšete.

Zpátky k faktům
Platí to hlavně pro produktové popisky. Vyhněte se frázím typu „výkon až“ nebo „cena od“, prostě lidem řekněte, co ta věc umí a kolik stojí. Hodnoty pište číslem, že má něco „dostatečný výkon“ toho o výkonnosti z hlediska potřeb konkrétního zákazníka moc neříká.

Pryč s neurčitostí
Zkuste si každou větu zhmotnit v hlavě. Čím konkrétnější obrázek si k ní dokážete vytvořit, tím je věta srozumitelnější. Věty by neměly vzbuzovat dotazy, ale na dotazy odpovídat a nabízet řešení. Když váš text zní neurčitě a nekonkrétně jako výrok z nedělní politické debaty, je nejvyšší čas ho předělat.


%d blogerům se to líbí: