Costa Coffee Times

Náš úkol

Costa Coffee Times i po 10 letech skvěle fungují

Kavárenské noviny Costa Coffee Times vycházejí už přes deset let. A za tu dobu se prakticky nezměnily. „Popravdě, není pro to žádný důvod. Proč bychom sahali na něco, co funguje dobře,“ říká Aleš Fránek, ředitel řetězce Costa Coffee pro Českou republiku. Noviny si ve všech pobočkách přečtou tisíce lidí denně. Nejenže se u nich pobaví, ale taky nakupují – i díky novinám se skvěle prodává sezónní nabídka od různých typů káv až po dezerty.

„Costa Coffee Times jsou pro nás skvělým způsobem, jak můžeme zákazníkům nenásilně a detailně představit aktuální nabídku.“

Aleš Fránek, ředitel řetězce Costa Coffee pro Českou republiku

Po celou dobu vycházejí noviny se železnou pravidelností každé dva měsíce. Proč? Důvod je jednoduchý – šest vydání ročně perfektně ladí s dvouměsíčním cyklem produktových a marketingových kampaní značky. „Costa Coffee Times jsou skvělým způsobem, jak můžeme zákazníkům nenásilně a detailně představit naši aktuální nabídku,“ zdůrazňuje Aleš Fránek symbiózu novin a kampaní.

Bez novin by to bylo o dost složitější. Koneckonců, představte si následující situaci: Dorazíte k pultu, abyste si u baristy objednali, ale za vámi už stojí spousta dalších lidí. Ve stresu, abyste nezdržovali, snadno přehlédnete zajímavou nabídku, po které byste třeba jinak sáhli. Proto na každém stolku v kavárně leží jeden nebo více výtisků Costa Coffee Times. Když si sednete, můžete si jím při popíjení dobré kávy v klidu listovat – a právě to je chvíle, kdy řada zákazníků objeví něco, co si ještě přiobjedná. „Funguje to,“ potvrzuje šéf tuzemských kaváren Costa Coffee.

A funguje to i proto, že novinový formát skvěle zapadá do kavárenského prostředí. Je tak výrazně úspěšnější než třeba letáky. Kromě produktů společnost v novinách představuje i své další aktivity, třeba festivaly, koncept Costa Express nebo různé partnery. Jejich prezentace v médiu, které čtou pravidelně tisíce lidí, navíc pomáhá platit část nákladů na výrobu novin.

„Těší mě, že zákazníky naše noviny zajímají. Pokaždé, když vejdu do některé z kaváren, vidím, že si v nich lidé čtou. I po těch letech platí, že jsme se s nimi trefili do černého.“

Aleš Fránek

Pět důležitých detailů

Inovativní formát

Zatímco lesklé magazíny uvidíte na každém rohu, noviny jsou ve světě firemních časopisů pořád trochu nezvyklým formátem. O to více to platilo před deseti lety, kdy na takový koncept vedení řetězce Costa Coffee pro Českou republiku kývlo.

Žádný solitér

Když noviny začínaly, byla to spíš zkouška. „V té době to nikdo moc nedělal, takže jsme vykročili do neprobádaných končin,“ přiznává Aleš Fránek. A výsledek? Noviny mají úspěch, lidé se o ně zajímají, listují v nich, čtou je, odnášejí si je domů – a zároveň je to výborný propagační nástroj. „Noviny jsou už nezbytnou součástí celé naší propagace, neumíme si představit, že bychom je neměli.“

Atraktivní obsah

Třetinu obsahu tvoří představení sezónní nabídky, zbylá část novin je šitá na míru uvolněné kavárenské atmosféře. Během dekády se ustálila jasná a pevná struktura, kterou tvoří témata pro ženy i muže, cestovatelská i kulturní rubrika, zajímavé trendy. „Někdo si je přečte od začátku do konce, někdo si vybírá jen to, co ho zajímá. Jako v případě klasických novin – proto náš název Times opravdu sedí,“ uvádí Aleš Fránek.

Vlastní přínos

V Costa Coffee hodně oceňují, že jsou součástí celého procesu tvorby nového vydání. „Míváme redakční radu, na které s Corporate Publishing probíráme celé číslo i jednotlivá témata, ke kterým navrch přispíváme i našimi postřehy. Díky tomu, že jsme do výroby novin aktivně zapojení, je to pro nás všechny mnohem osobnější,“ zdůrazňuje Aleš Fránek.

Minimální zásahy

Noviny vycházejí v prakticky nezměněné podobě. Jediné, co v průběhu času přibylo, jsou jarní, letní, podzimní a zimní motivy, které různá vydání jasně odlišují. „Jinak je to z devadesáti procent stejné jako na začátku,“ připomíná Aleš Fránek. „Navrch pracujeme se stabilním týmem, který se taky téměř nemění. Ostatně proč zasahovat do něčeho, co funguje.“

Zajímavostí je, že úspěchu kavárenských novin si všimli i za českými hranicemi. „Troufnu si říct, že jsme byli v Costa Coffee v rámci evropských i mimoevropských zemí první, kteří s tímto nápadem přišli,“ uvádí Aleš Fránek.

„Naštěstí formát není všude stejný, což je dobře – v Maďarsku začali vydávat kapesní knížečku, zaměřenou hodně na produkty, v Polsku zase klasický lesklý magazín. Dokonce i v centrále Costa Coffee přišli s Costa Magazinem, jehož inspirací byly taky naše Timesy,“ zakončuje.

Znáte Costa Coffee?

První kavárna Costa Coffee otevřela v Česku v listopadu 2008 – na pražské Floře. Od té doby přibyly desítky dalších a dnes si můžete dát kávu ve více než padesáti pobočkách. Značka se od mnoha jiných kavárenských řetězců odlišuje velkým důrazem na ruční přípravu kávy – baristé v Costa Coffee k přípravě potřebují obě ruce a nemačkají jen tlačítka.

Costa Coffee má taky vysoké nároky na přípravu vlastní jedinečné směsi Mocha Italia – pouze jedno procento světové produkce kávových zrn je splňuje.

Český řetězec navíc čas od času organizuje pro veřejnost taky semináře o kávě, věnované tématu pěstování, pražení a zpracování kávy a nabízí i možnost vyzkoušet si na profesionálním kávovaru přípravu cappuccina.

Jak jsme na to šli?

V Costa Coffee chtěli časopis do kaváren, jenže nechtěli ledajaký časopis. Chtěli, aby byl jiný než běžně dostupné magazíny. A tak jsme přišli s konceptem novin, který v Česku nikdo nevyužíval. Chtěli jsme tím odkázat na tradici prvorepublikových kaváren, ve kterých se skvěle rýmovala dobrá káva a dobré čtení. V Costa Coffee na náš experiment kývli – a šli do toho.

Noviny Costa Coffee Times vychází od května 2012 až doteď prakticky v nezměněné podobě. Za celou dobu se upravovaly jen drobnosti, původně inovativní koncept je dnes už jedním ze standardních formátů firemních publikací. A ve zkoušce časem uspěl na jedničku.

Obsahovou stránku Costa Coffee Times jsme výrazně přizpůsobili kavárenské atmosféře a pohodové náladě milovníků kávy. Proto jsou součástí novin rozhovory, odlehčená témata a velmi populární jsou fejetony. Zkrátka přesně takové čtení, které se hodí k nadýchané mléčné pěně v caffè latte, nejoblíbenějším nápoji v českých kavárnách Costa Coffee.

Od počátku sázíme na úzkou spolupráci s týmem v Costa Coffee. Důležitá je role Aleše Fránka, stejně jako marketingové a produktové manažerky. „Společně řešíme, jaké budou kampaně, jaké produkty se v ní objeví, jaké spolupráce nebo soutěže běží. Zkrátka vše, co je potřeba v novinách zmínit,“ upřesňuje Petra Bohatá, která má u nás noviny na starost.

Noviny pak chystáme tak, aby byly v kavárnách přesně v den, kdy začíná kampaň. Proto musíme vše připravovat hodně dopředu. „Každé vydání nám zabere zhruba měsíc, pak je měsíc pauza a chystáme další číslo,“ popisuje Petra. Velkou výzvou jsou třeba rozhovory s celebritami, což je nezbytná součást každých Timesů: „Ty musíme plánovat dlouho dopředu.“

V produktové části hodně vysvětlujeme, představujeme nabídku Costa Coffee do detailu. „Dneska hodně lidí řeší třeba různé alergie na potraviny nebo ingredience. V novinách přitom máme mnohem větší prostor než na letácích nebo v příspěvcích na sociálních sítích, abychom vše vysvětlili, ukázali alternativy nebo informace k produktům rozvedli,“ zdůrazňuje Petra výhody novin.

A po grafické stránce? Stále držíme čistou, jednoduchou podobu novin, nastavenou už v samotných začátcích. Cílem je nezaplnit stránky novin přebytečnými grafickými prvky a zpříjemnit lidem čtení. Mění se jen barevnost – podle vizuální podoby kampaní nebo ročního období.

Ve zkratce

Zadání od klienta:

Připravit lifestylové čtení pro návštěvníky kavárny Costa Coffee po celé republice. Chtěli bychom časopis, který ale nebude tuctový, stejný jako spousta dalších. A podobně zajímavý by měl být i jeho obsah, aby si jím zákazníci chtěli u kávy listovat a třeba si ho brali i domů. Dokážete to?

Ano!

Naše práce:

  • Příprava inovativního formátu kavárenských novin, které v podstatě založily novou skupinu firemních periodik
  • Postavení stabilního redakčního týmu s ohledem na vysokou frekvenci vydání (6 čísel ročně v pevném dvouměsíčním rytmu)
  • Vytvoření koncepce včetně tematických rubrik
  • Dodávání lifestylového obsahu na klíč
  • Úprava produktových a marketingových témat, aby hladce zapadla do tonality kavárenských novin
  • Grafická úprava
  • Zajištění tisku

Náš tým:

O klienta se dlouhodobě stará Petra Bohatá, hlavní editorkou a redaktorkou novin je Petra Škeříková. Na textech se podílejí Alois Žatkuliak, Vlasta Holéciová a další autoři. Grafická podoba novin je dílem art directora Vladimíra Trčky.

Odkaz na aktuální vydání

O projekt se staral náš borec v týmu

O projekt se stará naše hvězda týmu:

Petra Bohatá

Client Service Manager

Reference

Report o udržitelnosti KB

#
marketingová komunikace

ŠKODA MAGAZÍN

#
tištěné publikace

Zdraví jako vášeň - obsahová strategie

#
on-line aktivity

Banka Creditas

#
tištěné publikace

Costa Coffee Times

#
tištěné publikace

CarTec News

#
tištěné publikace

Report o udržitelnosti KB

#
marketingová komunikace

ŠKODA MAGAZÍN

#
tištěné publikace

Zdraví jako vášeň - obsahová strategie

#
on-line aktivity

Banka Creditas

#
tištěné publikace

Costa Coffee Times

#
tištěné publikace

CarTec News

#
tištěné publikace